Eosta

Eosta
Volkert Engelsman

Eosta bildades 1990 i Nederländerna, under en slogan som lydde “där ekologi och ekonomi möts”. Femton år senare har de lyckats växa sig till en av Europas ledande importörer och distributörer av ekologiskt odlad frukt och grönt. Den holländska grossisten levererar sina varor till ca 400 kunder över hela Europa.

 

– Ungefär hälften av våra kunder är stormarknader, men specialiserade eko-handlare och prenumerationstjänster (som Mossagården) utgör också en stor del. För tillfället är Tyskland vår största marknad, tätt följt av Skandinavien, Storbritannien, Frankrike, Italien, Beneluxländerna, Österrike, Schweiz, USA och Kanada, berättar Eostas grundare och VD Volkert Engelsman.

Kvalitet, ekologi och socialt ansvar

Eosta är registrerat som en certifierad ekologisk importör, distributionscentral och packningsföretag för ekologiska leverantörer från hela världen. Eosta använder sig av policyn ”Nature & More” för att säkerställa att grönsakerna har framställts på ett schysst sätt. Först undersöks produktens kvalitet, näringsvärde och smak. Sedan kontrollerar man den ekologiska odlingens kvalitet, genom att undersöka gårdens odlingsmetoder, jordmånens fertilitet och den biologiska mångfalden. Slutligen kartlägger man sociala förhållanden, som arbetsvillkor, löner, förmåner och sjukvård, samt vilka samhällsbyggande insatser som görs i området. Alla kvalitetsområden övervakas noga av oberoende kontrollanter.

– Vår kvalitetsgaranti gör att vi i vissa fall bestämmer oss för att inte importera en produkt, t.ex. om det visar sig att det innebär alltför höga koldioxidutsläpp (som chilenska jordgubbar under vinterhalvåret), eller om det finns misstankar om dåliga arbetsförhållanden.

Ekologisk import är komplicerad fråga

Volkert Engelsman erkänner att import av ekovaror inte är helt okomplicerat ur ett miljöhänseende. Långa transporter över kontinenter bidrar till koldioxidutsläpp, något som i sin tur kan snabba på växthuseffekten. Trots det tycker han att diskussionen om importens för- och nackdelar måste grundas på fakta och inte på känslomässiga argument. Det är nämligen inte alltid säkert att det som ligger närmre automatiskt innebär lägre utsläpp.

– Nyskördade äpplen som transporteras sjövägen från Argentina ger lägre koldioxidutsläpp än europeiska äpplen som transporterats från ex Italien och sen förvaras under långa perioder i energikrävande kylrum, påpekar Volkert och fortsätter att berätta om några miljöförbättringar de nyligen lyckats göra på Eosta:

– När det gäller packningen av produkterna, har vi bytt ut majoriteten av allt vårt packningsmaterial till biologiskt nedbrytningsbara PLA-plaster som inte är oljebaserade, utan tillverkas av förnybara resurser som majsstärkelse.

Ljus ekoframtid 

När Volkert ska motivera varför konsumenter borde välja ekologiskt odlade produkter, svarar han:

 

– Konsumenter blir allt mer medvetna om matens kvalitets- och hälsoaspekter, och om vikten av en hållbar naturhållning och ett socialt ansvar. Det har alltid varit min personliga övertygelse att stödja de ekologiska odlarna i världen så gott jag kan, säger Volkert, som är optimist inför framtiden:

 

– Efterfrågan på eko-produkter har växt med runt 15-20% årligen, även om det givetvis har haft sina svackor. Snabbköpens och hälsokostaffärernas försäljning av ekovaror har ökat över hela Europa och vi förväntar oss en ännu starkare tillväxt, speciellt inom gårdsförsäljningen och genom prenumerationstjänster under de närmsta åren!

Denna webbplatsen använder cookies för att förbättra ditt besök. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. View more
Okey